ازدواج موفق چطوری ساخته می شود

ارائه خدمات روانشناسی

ازدواج موفق چطوری ساخته می شود

۹ بازديد

ازدواج موفق و بودن در چنین رابطه ای قطعا آرزوی هر زوجی خواهد بود. اما وقتی در مورد یک ازدواج درست و رابطه ای سالم صحبت می‌کنیم؛ افراد دقیقا نمی‌دانند که باید توقع چه چیزی را داشته باشند. آیا در یک ازدواج موفق پول حرف اول را می‌زند یا احساسات؟ و یا افراد با عشق با یکدیگر ازدواج کرده اند و یا منطق؟ به همین دلیل است که از موفقیت به عنوان یک مفهوم کلی و نسبی یاد می‌شود که افراد از آن برداشت های مختلفی دارند. در واقع ملاک های شخصی هر نفر نیز در این مورد نقش دارد. از این رو افراد باید در ابتدا باید بدانند که دقیقا از یک رابطه و یا زندگی مشترک چه می‌خواهند. در این زمینه می‌توانند از روانشناس نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره تلفنی ازدواج کلیک نمایید.

فهرست مطالب

 

  • ازدواج موفق در روانشناسی
  • اساسی ترین نکات در یک ازدواج موفق
    • داشتن انتظارات واقع بینانه از طرف مقابل
    • از عذرخواهی کردن نترسید
    • عوامل مخرب را شناسایی کرده و آنها را از بین ببرید
    • به دنبال حل مشکل باشید و نه مقصر
    • در مورد مسائل مختلف با یکدیگر صحبت کنید
    • بعد از ازدواج نیز قرارهای عاشقانه تان را حفظ کنید
    • از قانون ده دقیقه استفاده کنید
    • چک لیست مزایا و معایب داشته باشید
    • خودتان را از یاد نبرید
  • ویژگی های یک ازدواج موفق چیست ؟
  • ازدواج موفق چه ملاک هایی دارد؟
  • تاثیرات یک ازدواج موفق در زندگی فردی و اجتماعی
    • سخن پایانی

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

ازدواج موفق در روانشناسی

تحقیقات نشان می‌دهند که با ثبات‌ترین ازدواج‌ها آن‌هایی هستند که زن و شوهر بیشترین شباهت‌ها را باهم داشته باشند. طبق بررسی‌های انجام شده شباهت‌های اخلاقی و شخصیتی زن و شوهر روی موفقیت ازدواج آن‌ها نقش تعیین کننده‌ای دارد. میزان بی‌ثباتی و طلاق در زوج‌هایی که کمتر شبیه به هم هستند بیشتر مشاهده می‌شود. از نظر روانشناسان هرچقدر تشابه بین زوجین بیشتر باشد به همان نسبت احتمال اینکه دچار بحران شوند کم خواهد شد. برای اطلاع از انواع مهارت های لازم برای ازدواج کلیک نمایید.

اساسی ترین نکات در یک ازدواج موفق

 

همواره می‌شونیم که عده ای در مورد رازهای یک ازدواج موفق صحبت می‌کنند و حتی با بزرگ کردن این موضوع تلاش دارند تا جنبه تبلیغاتی به آن داده و از آن کسب درآمد کنند. اما نکته مهمی که بسیاری از افراد به آن توجه نمی‌کنند این این که شکل گیری یک ازدواج موفق در گرو رعایت کردن نکات بسیار ساده و بدیهی است که گاهی افراد به آنها بی توجه هستند. در این قسمت در مورد برخی از این نکات صحبت خواهیم کرد. برای اطلاع از راه های پیش گویی و سرنوشت ازدواج کلیک نمایید.

داشتن انتظارات واقع بینانه از طرف مقابل

یکی از اصلی ترین و ابتدایی ترین اصول ازدواج موفق ، داشتن انتظارات واقع بینانه از طرف مقابل خود است. برخی از افراد در ابتدای رابطه از طرف مقابل خود دچار رویاپردازی شده و تصور می‌کنند که شاهزاده سوار بر اسب سفید زندگی خود را پیدا کرده اند. در صورتی که در ابتدای رابطه هیجان افراد بالا بوده و با شروع زندگی مشترک تازه با واقعیت مواجه می‌شوند. از این رو باید احساسات و هیجانات خود را کنترل کرده و تلاش کنید تا واقع بینانه به همه چیز فکر کنید.

از عذرخواهی کردن نترسید

در یک ازدواج موفق ، افراد می‌توانند به راحتی ببخشند و از خطای یکدیگر بگذرند. برای اینکار شما باید بتوانید به راحتی عذرخواهی کرده و مسئولیت اشتباه خود را قبول کنید. برخی از افراد به دلیل غرور کاذبی که دارند تصور می‌کنند که اگر از دیگری عذرخواهی کنند به اصطلاح طرف مقابل پرو شده و از این موضوع سواستفاده می‌کند. در صورتی که این موضوع کاملا بیانگر تواضع در شماست.

برای رسیدن به این مهارت حتما باید درباره پیش نیازهای آمادگی برای ازدواج را بخوانید.

عوامل مخرب را شناسایی کرده و آنها را از بین ببرید

یکی دیگر از اقداماتی که باید در زمینه شکل گیری یک ازدواج موفق انجام دهید؛ این است که به دنبال عوامل مخرب رابطه خود بگردید. این بدان معنا نیست که روی همه چیز حساس شوید و یا بخواهید کنترلگری کنید. تنها باید بدانید که چه موضوعاتی منجر به درگیری میان شما شده و به رابطه تان آسیب می‌زنند و تلاش کنید آنها را حذف نمایید.

به دنبال حل مشکل باشید و نه مقصر

برخی از زوجین در بحران های زندگی مشترک تنها به دنبال مقصر می‌گردند و نه حل مشکل. به همین دلیل است که یک مشکل در زندگی آنها برای مدت زمان زیادی ادامه دار شده و منجر به بروز مسائل بیشتری می‌شود.

در مورد مسائل مختلف با یکدیگر صحبت کنید

در یک ازدواج موفق ، زوجین در مورد همه چیز با یکدیگر صحبت می‌کنند. شاید این حرف ها در نهایت نتیجه مشخصی نداشته باشند؛ اما در میان گذاشتن و یا حتی احساس شنیده شدن، می‌تواند افراد را به یکدیگر نزدیک تر کرده و در طولانی مدت تاثیرات بسیار خوبی بگذارد.

بعد از ازدواج نیز قرارهای عاشقانه تان را حفظ کنید

برخی با گذر از دوران آشنایی و بعد از ازدواج، به طور کلی آن شور و شوق اولیه خود را از دست داده و دیگر کارهایی را که در ابتدا انجام می‌دانند یا انجام نمی‌دهند. نمی‌توان گفت که این نشانه بدی در رابطه است. اما در صورتی که افراد حتی بعد از ازدواج نیز بتوانند آن هیجانات و احساسات را حفظ کنند؛ کمتر احتمال دارد که از یکدیگر خسته شده و دچار مشکل شوند.

پیشنهاد می شود که حتما مقاله ازدواج عاقلانه یا عاشقانه را بخوانید.

از قانون ده دقیقه استفاده کنید

یکی از قوانین بسیار مفید و تاثیرگذار در جریان زندگی مشترک، قانون ده دقیقه است که در آن افراد باید روزانه، تنها ده دقیقه را به صحبت کردن در مورد خودشان اختصاص دهند. بیشتر مکالمات ما در طول روز حول محور دیگران و یا حتی مسائل کاری است. اما برای داشتن یک ازدواج موفق باید بیاموزید که حداقل 10 دقیقه را در طول روز به خودتان اختصاص دهید.

چک لیست مزایا و معایب داشته باشید

برای داشتن ازدواج موفق یک چک لیست از مزایا و معایب موضوعات مختلف تهیه کرده و سعی کنید که در مورد آنها به خوبی فکر کنید. اینکار در هنگام تصمیم گیری ، کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

خودتان را از یاد نبرید

برخی از افراد بعد از ازدواج به طور کلی خود را از یاد می‌برند. در صورتی که حتی بعد از شروع زندگی مشترک نیز بازهم باید به احساسات و سلامت جسمانی و روانی خود اهمیت داده و دوست داشتن خود را از یاد نبرید.

ویژگی های یک ازدواج موفق چیست ؟

یک ازدواج موفق نشانه هایی دارد که همه افراد حتی از دور هم متوجه آن می‌شوند. همچنین با وجود این نشانه ها افراد متوجه خواهند شد که رابطه شان در چه مرحله ای قرار دارد. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر هستند.

  • افراد از صحبت کردن با یکدیگر احساس رضایت می‌کنند.
  • زوجین می‌توانند تفاوت های فردی را پذیرفته و آنها را بپذیرند.
  • افراد در ازدواج موفق کنترلگر نیستند.
  • بین وقت گذراندن با همسر و دیگران تعادل برقرار می‌کنند.
  • در مورد خرج و مخارج به توافق رسیده اند.
  • دیگران در رابطه دخالت نمی‌کنند.

ازدواج موفق چه ملاک هایی دارد؟

ملاک های هر فردی در داشتن یک ازدواج موفق متفاوت هستند. اما به طور کلی معیارهایی که در نهایت منجر به شکل گیری یک ازدواج موفق می‌شوند؛ شامل موارد زیر هستند.

 ◀برخورداری از مهارت های ارتباطی

◀گوش دادن

◀مهارت حل مسئله

◀انعطاف پذیر بودن

◀رابطه جنسی

تاثیرات یک ازدواج موفق در زندگی فردی و اجتماعی

 

یک ازدواج موفق نه تنها بر سلامت روانی خود افراد تاثیر دارد؛ بلکه تاثیرات اجتماعی نیز داشته و به طور کلی بر روابط بین فردی تاثیرگذار است. چرا که در این حالت اعتماد به نفس افراد افزایش داشته، تمرکز آنها بر روی مسائل مختلف بیشتر شده و در نهایت عملکرد بهتری از خود نشان خواهند داد. از طرفی با وجود ازدواج های موفق، آمار طلاق نیز کاهش داشته و نرخ فرزندآوری نیز بیشتر خواهد شد.

سخن پایانی

فراموش نکنید که ازدواج موفق یک اتفاق نبوده و یا یک شبه حاصل نمی‌شود. بلکه افراد باید برای داشتن ازدواجی موفق تلاش کنند. این تلاش باید از سمت دوطرف باشد و به مسائل مختلفی در این زمینه توجه شود. به همین دلیل است که زوجین حتی قبل از ازدواج نیز باید در این زمینه آمادگی های لازم را کسب کرده و به طور کلی اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند. در این مورد بهتر است حتما با یک روانشناس نیز مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

ازدواج چه تغییراتی در زندگی و رابطه زوجین ایجاد خواهد کرد؟

برخی از مردم فکر می‌کنند که با ازدواج رابطه دونفر باهم تغییر می‌کند و برخی هم فکر می‌کنند همه چیز طبق روال گذشته باقی می‌ماند. اما زوجین باید بدانند که با ازدواج مسئولیت ‌پذیری و تعهد بیشتری شکل می‌گیرد و زوجین باید برای استحکام زندگی زناشویی‌شان بیشتر تلاش کنند تا یک ازدواج موفق داشته باشند.

 

منبع: ازدواج موفق

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.