ازدواج در سن بالا

ارائه خدمات روانشناسی

ازدواج در سن بالا

۲۷ بازديد

ازدواج در سن بالا و شروع زندگی مشترک در میانه زندگی یکی از موضوعات چالش برانگیزی است که بسیاری از افراد را دچار سردرگمی می‌کند. گاهی تصمیم گیری در مورد ازدواج در سنین بالا برعهده خود فرد بوده و در واقع خودش این موضوع را انتخاب می‌کند. اما در موارد دیگر شرایط به شکلی پیش می‌رود که موقعیت ازدواج پیش نیامده و سن فرد نیز برای اینکار بالا می‌رود. در هر دو صورت تصمیم برای ازدواج بعد از دوران جوانی با مزایا و معایبی همراه خواهد بود که افراد باید آنها را در نظر داشته باشند. این ازدواج می‌تواند شرایط جدیدی را در زندگی برای افراد ایجاد کرده و حتی انگیزه جدیدی باشد. از این رو بهتر است افراد قبل از تصمیم گیری در این مورد، به خوبی فکر کرده و حتی از یک روانشناس نیز کمک بگیرند.  

فهرست مطالب

 

  • ازدواج در سن بالا
  • قبل از ازدواج در سن بالا چه سوالاتی را باید از خودمان بپرسیم؟
  • اختلاف سنی در ازدواج در سن بالا
  • پیامدهای ازدواج در سن بالا
    • بالا رفتن انتظارات افراد
    • کم شدن شور و شوق جوانی
    • بروز مشکلات جنسی
    • اختلاف سنی زیاد با فرزندان در صورت بچه دار شدن
    • کم شدن احتمال و توانایی فرزندآوری
    • کم شدن شانس و موقعیت ها برای ازدواج
  • مزایای ازدواج در سن بالا
    • بالاتر رفتن درک افراد از مسائل
    • توانایی گفتگو در مورد مسائل مختلف
    • برخورداری از استقلال مالی
  • در چه سنی ازدواج کنیم؟
    • سخن پایانی

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج در سنین بالا می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ازدواج در سن بالا

با تصمیم گیری در مورد ازدواج در سنین بالا ممکن است افراد در معرض قضاوت های زیادی از طرف اطرافیان و جامعه قرار بگیرند. مخصوصا اگر این ازدواج دوم یا سوم و.. باشد. همین قضاوت ها خانم یا آقا را دلسرد کرده و حتی به طور کلی آنها را منصرف می‌کند. اما فراموش نکنید که هیچگاه برای ازدواج و شروع زندگی مشترک دیر نیست و هیچ مانعی نمی تواند شما را از تصمیم تان بازدارد. شما باید خودتان در این مورد تصمیم گیری کرده و با توجه به شرایط خود حق انتخاب داشته باشید.

حتی شاید در اوایل رابطه چالش های زیادی را تجربه کنند. اما این بدان معنا نیست که این رابطه ادامه دار نیست و یا باید به پایان برسد. تنها نیاز به کمی زمان و شناخت بیشتری خواهد داشت. در ادامه بیشتر در مورد جنبه های مختلف این ازدواج توضیح خواهیم داد. اگر در مورد زمان شروع زندگی‌زناشویی شک دارید، حتما مقاله بهترین سن ازدواج را بخوانید.

قبل از ازدواج در سن بالا چه سوالاتی را باید از خودمان بپرسیم؟

 

متخصصین توصیه می‌کنند که پیش از ازدواج در سن بالا سوالاتی را از خود بپرسیم و کمی بیشتر در مورد این تصمیم تامل کنیم. این سوالات شامل موارد زیر هستند.

  • آیا به دلیل مهیا نبودن شرایط ازدواج تا این سن به تاخیر افتاده است و یا دلایل دیگری داشته؟
  • آیا خانواده مانع فرد برای ازدواج بوده اند؟
  • افراد در حال حاضر احساس خستگی و بدبختی می‌کنند و به واین دلیل تمایل دارند که ازدواج کنند؟

اختلاف سنی در ازدواج در سن بالا

حتی در ازدواج در سن بالا نیز اختلاف سنی اهمیت دارد. چرا که در این دوران حوصله افراد نیز کمتر شده و حساسیت پذیری بیشتری دارند. از این رو دیگر نمی‌توانند برخی از مسائل را در مورد طرف مقابل خود تحمل کنند. شاید این موضوع اگر در سن پایین تر بود؛ افراد سازگاری بیشتری در این زمینه از خود نشان می‌دانند. اما در این دوران بهتر است افراد تفاوت سنی کمتری با یکدیگر داشته باشند. اختلاف سنی مناسب برای ازدواج در سن بالا 6 تا 7 سالگی است. برای آگاهی بیشتر در زمینه معیارهای انتخاب همسر کلیک کنید.

پیامدهای ازدواج در سن بالا

ازدواج در سن بالا با اینکه هیچ مانعی ندارد؛ اما پیامدهایی نیز برای افراد دارد. اطلاع از این موضوعات باعث می‌شود تا افراد با دقت بیشتری در این مورد تصمیم گیری کرده و انتخاب درست تری داشته باشند. برخی از مشکلات ناشی از این نوع ازدواج، شامل موارد زیر هستند.

بالا رفتن انتظارات افراد

با بالا رفتن سن، انتظارات افراد از طرف مقابل و حتی خودشان بالاتر رفته و ملاک های سختگیرانه تری پیدا می‌کنند. افراد در مورد طرف مقابل دچار حساسیت زیادی شده و استانداردهای بالاتری پیدا می‌کنند.

کم شدن شور و شوق جوانی

شور و شوق جوانی در ازدواج در سن بالا کاهش یافته و دیگر احساسات و هیجانات کمتری را تجربه می‌کنند. این موضوع در زندگی مشترک از اهمیت زیادی برخوردار است.

بروز مشکلات جنسی

با بیشتر شدن سن بیشتر احتمال دارد که افراد در زمینه جنسی مشکلاتی را تجربه کنند. میل جنسی افراد تا حدی کاهش یافته و این موضوع ممکن است عملکرد جنسی شان را نیز دچار اشکال کند.

اختلاف سنی زیاد با فرزندان در صورت بچه دار شدن

در ازدواج در سن بالا افراد باید به مسئله فرزندآوری نیز توجه داشته باشند. چرا که حتی اگر افراد قادر باشند که بچه دار شوند؛ اختلاف سنی شان با فرزند ممکن است خیلی زیاد شود و این موضوع در آینده فرزند موثر است.

کم شدن احتمال و توانایی فرزندآوری

یکی دیگر از معایب ازدواج در سن بالا کم شدن احتمال فرزندآوری است. با بالارفتن سن افراد قدرت باروری آنها کاهش یافته و احتمال بروز بیماری های جسمانی زیادی نیز وجود دارد.

کم شدن شانس و موقعیت ها برای ازدواج

برخی تصور می‌کنند که اگر ازدواج خود را به تاخیر بیاندازند؛ ممکن است موقعیت های بهتری برای ازدواج داشته باشند. در صورتی که در بیشتر موارد افراد دیگر نمی‌توانند فرصت هایی را که در جوانی داشته اند را دوباره به دست آورند.

مزایای ازدواج در سن بالا

 

نباید از مزایای ازدواج در سن بالا نیز غافل شد. این نوع ازدواج همواره با مشکلاتی همراه نبوده و گاها نتایج خوبی در پی دارد. در این قسمت به برخی از مزایای ازدواج در سن بالا اشاره کرده ایم.

بالاتر رفتن درک افراد از مسائل

طبیعی است که با بیشتر شدن سن، درک افراد از مسائل مختلف بالا رفته و با پختگی بیشتری رفتار می‌کنند. از این رو احتمال بروز چالش های مختلف کمتر شده و یا در صورت بروز افراد می‌دانند که چطور باید با آنها برخورد کنند.

توانایی گفتگو در مورد مسائل مختلف

توانایی و مهارت گفتگو کردن نیز از دیگر مزایای ازدواج در سن بالاست. افراد در زندگی مشترک باید قادر باشند تا با یکدیگر صحبت کرده و مسائل را در میان بگذراند. در زوجینی که سن بالاتری دارند؛ بیشتر شاهد این موضوع هستیم.

برخورداری از استقلال مالی

همچنین در این دوران قطعا افراد از استقلال مالی برخوردار بوده و از این نظر ثبات دارند. مسائل مالی و اقتصادی نقش تعیین کننده ای در ازدواج دارد که با ازدواج در سن در بالا اتفاق می‌افتد.

در چه سنی ازدواج کنیم؟

بعد از مطالبی که در بالا به آنها اشاره شد؛ افراد با این سوال مواجه می‌شود که بهترین سن برای ازدواج چند سالگی است و بهترین زمان ازدواج کی است! نمی‌توان سن دقیقی برای ازدواج تعیین نمود چرا که افراد در سن های مختلف، شرایط متفاوتی دارند. اما نکاتی وجود دارد که بهتر است به آنها توجه کنید. برای مثال 18 یا 19 سالگی و یا حتی قبل از آن برای ازدواج مناسب نیستند. باید علاوه بر سن به موضوعات دیگری در خود و طرف مقابل تان توجه کرده و در این زمینه حتما از یک روانشناس کمک بگیرید. برای اطلاع از دلایل بالا رفتن سن ازدواج کلیک نمایید.

سخن پایانی

اگر تصمیم به ازدواج در سن بالا دارید؛ بهتر است به قضاوت های دیگران توجهی نکرده و تنها شرایط خود را در نظر داشته باشید. گاهی رابطه عاطفی که در سن بالا شروع می‌شود؛ بسیار بهتر از ازدواج در جوانی است. از این رو قبل از تصمیم گیری در این مورد به خوبی در مورد مزایا و معایب آن فکر کرده؛ از یک روانشناس نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج در سنین بالا می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ازدواج در سن بالا، اشتباه است؟

ازدواج در سن بالا، در کنار آسیب‌ها و مشکلاتی که به همراه دارد، نکات مثبتی نیز دارد. به نکات مثبت و منفی که در این زمینه مطرح است توجه کنید و با در نظر گرفتن شرایط؛ تصمیم بگیرید.

چطور می‌توانم خانواده‌ام را راضی کنم که برای ازدواج به من فشار نیاورند؟

دلایل خود را به‌صورت منطقی برای آن‌ها بیان کنید و بخواهید که در این شرایط شما را همراهی کنند. اگر احساس می‌کنید که این راهکارها نمی‌توانند مفید باشند، بهتر است از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

 

منبع: ازدواج در سن بالا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.